Monday, July 27, 2009

Saat Indah BersamaMu..

بسم الله الرحمن الرحيم
Saat indah bersama Mu
Pernahkah kau kecapi saat itu??
Jika kau mengaku kau kekasihNya
Pasti kau rindu untuk bersamaNya
Jika kau teringin dekat padaNya
CARILAH SAAT ITU




Apakah kehebatan bangun solat di malam hari terutama di sepertiga malam yang akhir??? sehinggakan Rasulullah sanggup melakukannya sehingga kedua-dua tapak kakinya pecah-pecah, sehinggakan juga Sallehuddin Al-Ayyubi memilih mereka yang bangun malam sebagai barisan mujahidin yang paling hadapan untuk menggempur musuh.

Saranan Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam

Dari Abu Hurairah r.a ….Kekasihku Rasulullah telah berwasiat kepadaku agar aku tidak tidur sebelum solat witir.” (HR Bukhari)

Dari Abdullah bin ‘Amr bin Al-’Ash radhiallahu ‘anhuma, katanya;”Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda;

Hai Abdullah, janganlah engkau menjadi seperti si Fulan itu, dulu ia suka sekali bangun bersolat di waktu malam, tetapi kini meninggalkan bangun solat waktu malam itu.” (Muttafaqun ‘alaih)

Dari Aisyah r.a katanya; “Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam itu berdiri untuk bersolat malam, sehingga pecah-pecah kedua tapak kakinya. Saya berkata kepadanya;” Mengapa Tuan mengerjakan sedemikian ini, ya Rasulullah, padahal sudah diampunkan untuk Tuan dosa-dosa Tuan yang dahulu dan yang kemudian? Beliau sollallahu ‘alaihi wasallam lalu bersabda, Tidakkah saya ini wajar menjadi seorang hamba yang banyak bersyukur.” (Muttafaqun ‘alaih)

Dari Ibnu Mas’ud r.a katanya;” Ada seorang lelaki yang disebut-sebut di sisi Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam, iaitu bahawa orang tersebut tidur di waktu malam sampai ke pagi - yakni tidak bangun untuk bersolat malam, lalu beliau sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda;” orang itu sudah dikencingi syaitan dalam kedua-dua telinganya atau beliau sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda;”di telinganya.” (Muttafaqun ‘alaih)

Dari Abdullah bin ‘Amr bin al-’Ash r.a bahawasanya Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda padanya;”

Solat yang paling dicintai Allah ialah solatnya Daud dan puasa yang paling dicintai Allah ialah puasanya Daud. Ia tidur separuh malam, bangun solat yang sepertiganya dan tidur seperenamnya, Ia berpuasa sehari dan berbuka sehari. (Muttafaqun ‘alaih)

Dari A’isyah r.a pula bahawasanya Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam itu tidur di permulaan malam dan bangun pada akhir malam lalu bersolat.” (Muttafaqun ‘alaih)

Solat Paling Afdhal Setelah Solat Fardhu

Solat yang paling afdhal setelah solat wajib adalah qiyamullail (tahajjud).” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Waktu Mustajabnya Doa

Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam ; Sesungguhnya dari sebahagian malam itu ada satu waktu yang tidak menyamai kebaikannya bagi seorang muslim untuk memohonkan sesuatu yang baik kepada Allah ta’ala, melainkan Allah pasti akan mengabulkannya. Demikian itu ada pada setiap malam.” (HR Muslim)

Saidina Umar al-Khattab menyatakan kelebihan solat malam dengan berkata: "Sesiapa mengerjakan solat malam (tahajud) dengan khusyuk nescaya dianugerahkan Allah sembilan perkara, lima di dunia dan empat di akhirat." Kurniaan di dunia ialah:-

1) Jauh daripada segala penyakit
2) Lahir kesan takwa pada wajahnya
3) Dikasihi sekelian mukmin dan seluruh manusia
4) Percakapannya mengandungi hikmah (kebijaksanaan)
5) Dikurniakan kekuatan dan diberi rezeki dalam agama (halal dan diberkati)

Sementara empat perkara di akhirat ialah:-

1) Dibangkitkan dari kubur dengan wajah berseri-seri
2) Dipermudahkan hisab
3) Cepat melalui sirat al-Mustaqim seperti kilat
4) Diserahkan suratan amalan pada hari akhirat melalui tangan kanan.

Kelebihannya yang lain, antaranya:

- Jalan mendekatkan diri dengan Allah. Itulah peluang berbakti lebih masa untuk-Nya setelah siang hari berurusan sesama manusia.

- Dimuliakan Allah. Sabda Nabi SAW: "Telah datang Jibril kepadaku seraya berkata: `Ketahuilah bahawa kemuliaan seseorang Mukmin itu terletak pada mengerjakan ibadah qiamullail dan kehormatannya terletak pada keengganannya meminta-minta."

- Dimakbulkan doa. Sabda Nabi SAW: "Sesungguhnya dari sebahagian malam itu terdapat satu saat yang mempunyai kelebihan bagi seseorang Muslim untuk memohon sesuatu yang baik kepada Allah. Allah SWT pasti akan kabulkan doanya. Demikianlah itu ada pada setiap malam."


~Moga Memberi Manfaat Buat Diriku~

2 comments:

  1. salam..tertarik ngn artkel ni....
    tahajud mmg bnyak kelebihannye....
    kite akn tersekat dr melakukan perkara mungkar...
    rezki murah....
    tp 2 la...
    kite seniasa beralasan yg kita x sempat bngun mlm...
    x cukp tdo...
    nnt sok ngntok kat kelas...
    tp gayut leh lak bertahan...
    layag internet smoai 2 3 pagi x pe lak...
    huhu
    same jer ngn aku....
    dah, g bngun tahajud!

    ReplyDelete
  2. to antikapel..
    macam tu la iman kita tersangat lemah..
    Pakcik memang kagum dgn iman para Sahabat malam mereka bertahajjud siang mereka berperang n berdakwah..Allahu'alam
    ~Kemanisan Iman Hanya Dgn Susah Payah~

    ReplyDelete

Boleh di Baca juga

Related Posts with Thumbnails