Tuesday, August 18, 2009

Diri Ku dan Ramadhan...

بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ramadhan..




Ramadhan bulan paling mulia dah nk datang..Di saat entry ini ditulis jika dihitung hari hanya 3 hari lagi Ramadhan datang menemui kita sebagai hamba Allah di muka bumi ini..

Di saat ini bagi aku sebagai hamba yg sangat lemah iman agak terlewat rasanya untuk mempersiapkan diri untuk menghadapi bulan Ramadhan al-Mubarak...

Ya! agak terlewat jika nak dibandingkan dengan sesetengah member2 aku or sape2 yg membaca entry ini...persiapan mereka telah lama dari bulan Rejab lagi..

Ya! mereka menunggu dengan rasa keimanan, kecintaan, keazaman, kerinduan, keinginan dan paling penting dirasai dengan penuh kehambaan..

Rasa kerdil diri ini..

Ya! diri ini makin kerdil jika aku cuba bandingkan dgn orang soleh dari kalangan Tabi'in pula..makin kerdil..

Ya! makin kerdil dan tidak layak pula jika aku cuba bandingkan dgn persiapan Sahabat2.. Tidak layak dan tidak tahu di mana kedudukan aku..langsung tiada..

Ya! tiada langsung..langsung tiada..jika tiada..apa ada pada aku..???

Tuhan pandangkah aku? Tuhan terimakah aku? adakah nilai untuk kerisauan ini? Jika ada nilai mengapa aku selalu leka lalai?

Ya! tiada nilai..mana sama kerisauan Nabi, kerisauan Sahabat, kerisauan Tabi' dan Tabi'in..kerisauan mereka membuahkan keimanan, menyebarkan hidayah, menurunkan rahmat..

Ramadhan ini..islah diri..bersih hati..suci dosa..tambah amalan..Moga ku diterima dgn Rahmat dan Kasih Sayang Mu Ya Allah..

Ya Allah tinggal beberapa hari lagi..
Beriku secebis kekuatan bersiap diri..
Ilmu lama dibuka kembali..
Bermuhasabah, menelaah agar tidak rugi..
Ramadhan ini ku ingin rasai..
Hembusan bayu segar dari Firdausi...

Amin Ya Rabbal 'Alamin..


********
Buat tatapan Ku jua..

1. Banyak berpuasa di bulan Sya’ban; menjadi sunnah Nabi s.a.w. banyak berpuasa di bulan Sya’ban.

2. Mengulangkaji ilmu tentang puasa; amalan yang paling utama di bulan Ramadhan ialah puasa. Puasa difardhukan pada siang hari sepanjang bulan Ramadhan. Untuk mencapai puasa yang sempurna kita hendaklah memiliki ilmu tentang bagaimana melaksanakan puasa yang sebenarnya sebagaimana yang dituntut oleh Syara’. Oleh itu, ada baiknya sebelum menjelang Ramadhan kita mengulangkaji ilmu-ilmu tentang puasa merangkumi;
1. Rukun-rukun puasa serta sunat-sunatnya
2. Perkara-perkara yang membatalkan puasa
3. Perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa
4. Dan segala yang berkaitan dengan ibadah puasa

3. Membaca kembali hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang fadhilat (kelebihan) puasa dan bulan Ramadhan; Ada di kalangan kita tidak merasa apa-apa dengan kedatangan Ramadhan. Bagi mereka, Ramadhan sama seperti bulan-bulan yang lain; tiba masanya ia datang dan tiba masanya ia berlalu pergi. Punca sikap ini adalah kerana mereka tidak mengetahui kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan atau kerana mereka melupainya. Kerana itu amat perlulah hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang fadhilat dan kelebihan Ramadhan dibaca dan diulangkaji kembali sebagai persiapan sebelum memasuki bulan Ramadhan. Untuk menetahui sebahagian fadhilat puasa dan bulan Ramadhan

4. Mengetahui amalan-amalan utama dan besar pahalanya di bulan Ramadhan; supaya kita dapat memasuki bulan Ramadhan dengan penuh bersedia untuk memperbanyakkan amalan di bulan keberkatan yang banyak kelebihannya itu, kita hendaklah mengetahui apakah amal-amal ibadah atau amal-amal kebaikan yang digalakkan oleh Allah dalam bulan Ramadhan di mana pahalanya amatlah besar dan berlipat-ganda.

Sekian..Wassalam

Selamat Beramal..

****
Moga keinginan ku bertambah...dengar lagu ini...

video


***
p/s : Moga memberi manfaat buat diriku...

Monday, August 17, 2009

Solat Hajat Syahdu..Edisi Loghat Klate

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Ibadah kita benteng pertahanan kita..

****
Harap maaf sekiranya entry ini tidak merangkupi semua kumpulan sasaran..dan tidak difahami oleh sesetengah pihak..

****

Oh bule come sungguh tuhe wat mu..sedak mato nengok sapa tok puah..bilo kelih skali nok tengok skali pulok...(jgn terpedaya skrg ni bulan xde..hehe )

Male tuh aku g masjik mace biaso lah g naik belale tepo..moto tu la banyok bejaso pado aku..nok pulok aku bawok dio g masjik suko la dio...( jgn terpedaya moto mana leh suka..hehe )

Aku masuk jah masjid tibo2 tok bilal komak..sedamolek mujor xmasbuk..aku pon cepat2 g naik sof ptamo..acu baru jah aku nk konsentrek..tibo2 tok ime pulok royak sobendo..

Dia royaak..."tue2 male ni kito nok wat
semaye ajat.. nok mitok tuhe angkat smula balo bencano..terutamo hok belaku loni H1N1..mitok tue2 bersama la pas ngorib kito wat slaluh.."
( jgn terpedaya tok imam tu sebanarnya xcakap klate tp cakap pergak..hehe )

Dipendekke crito lepah maye ghorib tuh tok ime pon jeput lah ustak Termizi jdi tok ime maye ajat..Nok crito sikit sebenarnyo ustaz termizi tuh kalu male tuh dia ngaja... tu la dio ado kat masjid kg bahagio male tuh..ust termizi dio ngaja usuluddin..tapi meme sedak dio ngaja tauhid nih..meme ore kato berjeliro bilo dio tere pasa akidoh..
( jangan terpedaya Kg Bahagia nama kg je tp org nye xsemua bahagia xsb xramai g masjid..hehe )

Ustaz Termizi pon naik g depe..pah tu dio royak cikit..mulo2 dia baca ayat Qur'e skali nge maksud dio..ayat tu bermaksod ;

" ”Telah tampak kerusakan di daratan dan di lautan disebabkan oleh perbuatan tangan manusia supaya Allah menimpakan kepada mereka sebagian dari (akibat) perbuatan mereka agar mereka kembali (ke jalan yang benar)” (surat Ar Rum ayat 41)

Pahtu dio royak.." tue2 kito ni pesaloh..banyok doso..sebab kito wat banyok dosa tu lah tuhe vi mace2 balo bencano loni..Kito keno mintok apon denge tuhe keno banyok istighfar maye tobat..jadi sbelom kito maye ajat ni mari samo2 kito istighfar dulu mintok2 tuhe apon doso kito..
( jangan terpedaya apon tu ialah keampunan bknnye apong enak dimakan..hehe )

Sungguh terasa aku bilo ustaz termizi royak gitu..meme betul! balo bencano hok blaku loni n
ih bukenyo sebab lain..meme sebab doso2 manusio...kito xleh napi dok benda tuh... pahtu pulok tuhe sdiri royak lagu tuh..kito kena cayo..meme wajib keno cayo..

Pastu abih maye ustaz pon baca doa..dale doa ni lah dio sebut kut baso melayu..teraso dale hati bilo dio baca doa..sedih jugok..semo makmun lain pon braso sed
ih jugok..doa ustaz banyok merintih mendayu2 mitok apon ko tuhe.." Ya Allah amponkan doso2 kami.." banyok kali diule2..
( jangan terpedaya lau pun ustaz dah doa tp eloknya semua kena doa jgk..hehe )

Syahdu weh maye ajat male nih..kawe nok pese ko saing2 sebab doso kito la berlaku banyok bala loni nih..Kito keno banyok mitok apon..

Sekian du
lu la..wassalam!

********

KAMUS BAHASA KLATE

bule : Bulan
tuhe : Tuhan
kelih : Melihat
berjeliro : lebih terasa/lebih faham
sedamolek : sebaik saja
sobendo : satu perkara
tok ime : Tok Imam
royak : Bagi tahu
semaye : Solat
loni : Sekarang
meme : memang
male : Malam





********************
p/s :lama weh xkecek bahaso ibundaku....kalu sapo2 ado baco kalu rasa xkeno rayak buwi weh..teringat kapong weh.lamo x klik ..nk make nasi nge budu..ngehehe

Boleh di Baca juga

Related Posts with Thumbnails