Tuesday, August 18, 2009

Diri Ku dan Ramadhan...

بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ramadhan..




Ramadhan bulan paling mulia dah nk datang..Di saat entry ini ditulis jika dihitung hari hanya 3 hari lagi Ramadhan datang menemui kita sebagai hamba Allah di muka bumi ini..

Di saat ini bagi aku sebagai hamba yg sangat lemah iman agak terlewat rasanya untuk mempersiapkan diri untuk menghadapi bulan Ramadhan al-Mubarak...

Ya! agak terlewat jika nak dibandingkan dengan sesetengah member2 aku or sape2 yg membaca entry ini...persiapan mereka telah lama dari bulan Rejab lagi..

Ya! mereka menunggu dengan rasa keimanan, kecintaan, keazaman, kerinduan, keinginan dan paling penting dirasai dengan penuh kehambaan..

Rasa kerdil diri ini..

Ya! diri ini makin kerdil jika aku cuba bandingkan dgn orang soleh dari kalangan Tabi'in pula..makin kerdil..

Ya! makin kerdil dan tidak layak pula jika aku cuba bandingkan dgn persiapan Sahabat2.. Tidak layak dan tidak tahu di mana kedudukan aku..langsung tiada..

Ya! tiada langsung..langsung tiada..jika tiada..apa ada pada aku..???

Tuhan pandangkah aku? Tuhan terimakah aku? adakah nilai untuk kerisauan ini? Jika ada nilai mengapa aku selalu leka lalai?

Ya! tiada nilai..mana sama kerisauan Nabi, kerisauan Sahabat, kerisauan Tabi' dan Tabi'in..kerisauan mereka membuahkan keimanan, menyebarkan hidayah, menurunkan rahmat..

Ramadhan ini..islah diri..bersih hati..suci dosa..tambah amalan..Moga ku diterima dgn Rahmat dan Kasih Sayang Mu Ya Allah..

Ya Allah tinggal beberapa hari lagi..
Beriku secebis kekuatan bersiap diri..
Ilmu lama dibuka kembali..
Bermuhasabah, menelaah agar tidak rugi..
Ramadhan ini ku ingin rasai..
Hembusan bayu segar dari Firdausi...

Amin Ya Rabbal 'Alamin..


********
Buat tatapan Ku jua..

1. Banyak berpuasa di bulan Sya’ban; menjadi sunnah Nabi s.a.w. banyak berpuasa di bulan Sya’ban.

2. Mengulangkaji ilmu tentang puasa; amalan yang paling utama di bulan Ramadhan ialah puasa. Puasa difardhukan pada siang hari sepanjang bulan Ramadhan. Untuk mencapai puasa yang sempurna kita hendaklah memiliki ilmu tentang bagaimana melaksanakan puasa yang sebenarnya sebagaimana yang dituntut oleh Syara’. Oleh itu, ada baiknya sebelum menjelang Ramadhan kita mengulangkaji ilmu-ilmu tentang puasa merangkumi;
1. Rukun-rukun puasa serta sunat-sunatnya
2. Perkara-perkara yang membatalkan puasa
3. Perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa
4. Dan segala yang berkaitan dengan ibadah puasa

3. Membaca kembali hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang fadhilat (kelebihan) puasa dan bulan Ramadhan; Ada di kalangan kita tidak merasa apa-apa dengan kedatangan Ramadhan. Bagi mereka, Ramadhan sama seperti bulan-bulan yang lain; tiba masanya ia datang dan tiba masanya ia berlalu pergi. Punca sikap ini adalah kerana mereka tidak mengetahui kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan atau kerana mereka melupainya. Kerana itu amat perlulah hadis-hadis Nabi s.a.w. tentang fadhilat dan kelebihan Ramadhan dibaca dan diulangkaji kembali sebagai persiapan sebelum memasuki bulan Ramadhan. Untuk menetahui sebahagian fadhilat puasa dan bulan Ramadhan

4. Mengetahui amalan-amalan utama dan besar pahalanya di bulan Ramadhan; supaya kita dapat memasuki bulan Ramadhan dengan penuh bersedia untuk memperbanyakkan amalan di bulan keberkatan yang banyak kelebihannya itu, kita hendaklah mengetahui apakah amal-amal ibadah atau amal-amal kebaikan yang digalakkan oleh Allah dalam bulan Ramadhan di mana pahalanya amatlah besar dan berlipat-ganda.

Sekian..Wassalam

Selamat Beramal..

****
Moga keinginan ku bertambah...dengar lagu ini...

video


***
p/s : Moga memberi manfaat buat diriku...

9 comments:

  1. Marhaban ya Ramadhan..
    Ramadhan el Mubarak..
    Kullu 'aam wa atum bikher :D

    ReplyDelete
  2. Salam..
    saya pun nak ulangkaji balik lah pasal puasa ni.. tak sabarnya nak menghadapi bulan yang penuh keberkatan ni..

    ReplyDelete
  3. To NoRuLLiSza el FaRisi :

    Sama2 kita nantikan ketibaan Ramadhan penuh keberkatan.. =)


    to Faarihin :

    moga puasa kita pd tahun ini lebih baik dari tahun lepas..moga Allah trima hendaknya...amin!

    ReplyDelete
  4. Salam Ramadhan berutus senyuman :)

    Mari kita renew lesen mulut,
    Serviskan hati,
    Kawal kadar pencemaran mata dan telinga,
    Pelihara enjin perut,
    Tax minda dan cukai kesabaran...

    Kita mungkin salah seorang pemenang Anugerah malam Lailatul Qadar...

    Ayuh!
    Perbanyakkan Ibadah dan beramal jariah.

    Tuah kita siapa yang tahu...Amin

    Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak :)

    ReplyDelete
  5. hati berdebar2 menunggu ketibaan malam 1 ramadhan..

    ReplyDelete
  6. me pon sama ingt nk wat yg terbaik tahun ini..insyAllah..

    ReplyDelete
  7. To Ina NaiLofar :

    Salam..

    Indah sungguh kata2 mu..dik
    Syukran..

    slmt berpose..hehe

    ReplyDelete
  8. salam sobat
    keren banget postingannya sobat
    sukses selalu buat sobat.

    marhaban ya ramadhan,maaf lahir dan batin ya.
    selamat berpuasa.

    ReplyDelete
  9. Gua nak ajak lu datang lepak blog gua.Rilek rilek.

    Chow.

    ReplyDelete

Boleh di Baca juga

Related Posts with Thumbnails