Thursday, December 3, 2009

Solehkah Aku Untuk Si Solehah Itu..(eps 3 )


*

*

*

“kau diam! Kau tak layak! Sedarla sikit diri kau tu..” itulah kata-kata yang sangat mengguris hati Zaim. Peristiwa dua tahun lepas tiba-tiba menoreh kembali luka lama, sakitnya masih terasa…

“maafkan saya bang, saya nak tahu kenapa abang marah kat saya..? tanya Zaim.

“aah, kau jangan pura-pura tak tau, aku tau kamu suka kat adik aku..! aku tak mau kau kawin ngan Irah..! tengking Kamarul.

Kamarul merupakan abang kepada Nur Syakirah anak Haji Sayuti. Hubungan antara Zaim dan Nur Syakirah bertambah rapat apabila mereka berjaya meneruskan pengajian di sebuah universiti yang sama. Hubungan mereka hanyalah kerana berkongsi bahan dan maklumat tentang pengajian mereka. Jarang mereka berjumpa apatah lagi keluar bersama kerana tahu batasan hukum. Kalau ada pun berjumpa untuk memberi nota dan bahan mesti ditemani rakan. Tanpa ada bicara panjang lebar sekadar berbincang hal pengajian kerana kerja berkumpulan mensyaratkan mereka untuk berjumpa.

“tapi..kami hanya kawan biasa je..”balas Zaim mahukan kepastian.

“berkawan pun tak boleh..!”tegas Kamarul sambil menunjukkan penumbuk ke arah Zaim.

“iye saya sedar diri saya sape…”

“bagusla kalo kau sedar! Kau tak setaraf ngan keluarga aku..kau tu puak lain aku puak lain..!” dengan angkuh Kamarul meninggi suara sambil memegang baju Zaim dan menolak ke tepi.

Tidak sempat nak mengelak zaim tersungkur jatuh, dengan perasaan sebak dan hiba zaim menepuk-nepuk debu-debu tanah di badannya.

Tergamak Kamarul yang dah lama dikenalinya, satu kampung pula, sanggup berkelakuan sebegitu. Tanpa usul periksa kamarul mula menunjukkan kebenciannya, kedudukan keluarga menjadi ukuran, fahaman politik pula menjadi benteng pemisah.

“sabarla zaim dah orang tak suka kita macam-macam la dia orang akan bangkit itu ini..”makcik jah menasihati anaknya setelah mengetahui peristiwa tersebut.

“Tapi mak, zaim ngan irah kawan je, kami tak buat ape-ape, berjumpa ke keluar bersama ke jauh sekali, itu pun dorang nak bising..”keluh zaim cuba mencari suatu kepastian.

“Dorang pandang orang susah macam kita ni sebelah mata je..lagi pun memang betul dorang takkan terima kita ni yang bukan satu kepala dengan dorang tu..” jelas makcik jah cuba menenangkan anaknya.

*

*

*

Antara perbezaan fahaman politik yang amat ketara di sesetengah masyarakat di negeri Kelantan. Dengan hanya berbezaan politik turut mengheret soal nikah kahwin ke dalam kancah ‘tidak serupa bulu’. Elemen fanatik dengan parti yang tidak didokong dengan ilmu menjadikan sesetengahnya buta, bercakap bagaikan orang jahil seakan mufti memberi fatwa, mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang diharamkan, tiada langsung untuk merujuk apa yang ada dalam Kitab yang di wahyu oleh Tuan Punya Dunia. Jika ada di diamkan saja kerana kita tak serupa.

*

*

*

….Ibu-ibu bapak-bapak Siapa yang punya anak Bilang aku aku yang tengah malu Sama teman-temanku Karna cuma diriku yang tak laku-laku….Pengumuman-pengumuman Siapa yang mau bantu Tolong aku kasihani aku Tolong carikan diriku kekasih hatiku Siapa yang mau…..

“…Zaim! Ooo Zaim..! perlahankan sikit radio tu mak nak sembahyang asar ni…”jerit makcik Jah apabila kedengaran bunyi bising dari bilik anaknya.

“baik boss…hehe” zaim menjengukkan kepalanya dari celah pintu bilik sambil menunjukkan isyarat tabik ke arah maknya.

Ishh! Ishh!” makcik jah menggelengkan kepala. Teringat suatu ketika dulu dengan bermacam-macam kerenah zaim di usia remajanya. Gelegatnya banyak menyerikan hidup makcik jah namum sekarang mungkin diusianya yang meningkat dewasa tiada lagi sifat kebudak-budakkannya yang dulu mencuit hati makcik jah.

*

*

*

“enta dah bagitau dia..err dia tah tau ke..sape nama dia? tanya safwan seorang kawan baik zaim.

“lum lagi…err lum tau kot..hehe..emm Nur Aisyah” sambil senyum tersipu-sipu.

“enta ni tak gentlemen la..haha” safwan tergelak.

“em entahla ana rasa segan la..ana tengok dia shadid semacam je, ana plak bukan orang alim jahil plak bab-bab agama ni…”zaim memulakan bicaranya secara serius.

“emm enta selalu terjumpa dia, dia pandang enta tak..?

“adala selalu jugak terserempak ngan dia…ala satu tempat pusing-pusing jumpa jugak..tak tau la rasa-rasa ada kot dia pandang tapi gitu-gitu je la”jawab zaim.

“Ehm kalo macam tu enta wat la solat istikharoh, minta tolong Allah tunjuk, insyaAllah Allah bersama ngan orang yang sabar dan bersolat…pastu enta pi la jumpa mak ayah dia..enta nak tau tak kisah ana..sebelum ana kahwin ngan zaujah ana sekarang…? Tersenyum safwan sambil memandang ke arah Zaim sebelum memulakan cerita kisah jodoh pertemuannya.

“Hah macam mana tu..? citerla…!” Pinta zaim dengan penuh minat.

*

*

*

“ehm sebelum ana kahwin ngan zaujah ana tu ana tak kenal pon dia macam mana rupa dia cantik ke tak…masa tu gambar pon tak de..mak ana yang rekemenkan..bila mak ana tanya dia nak kenalkan ana ngan seorang gadis, ana kata ape tau..kalo baik pada mak baik la pada Safwan kalo cantik pada mak cantik la pada Safwan, kalo mak berkenan Safwan pon berkenan..” cerita Safwan sambil tersenyum mengingatkan kisahnya.

“pastu terus kawen ke tak jumpa dulu..?” Tanya Zaim

“tak pernah jumpa, masa kawen pon tak jumpa, malam pertama time masuk bilik baru jumpa..baru kenal oo ini ke zaujah aku..hehe” gelak Safwan sambil menggeleng kepala.

“hah, yeke macam tu..?” zaim kehairanan.

“masa ana pi serah borang kat pejabat tok kadi, jadi tok kadi tu Tanya, mana gambar bakal isteri ana jawab tak ada, dia pon tak datang, tok kadi tu terkejut bila ana bagi tau ana tak pernah kenal ngan bakal isteri yang nak kawen tu…tok kadi tu kata ada jugak orang macam ni zaman sekarang..haha” Safwan tergelak besar.

“ tapi zaim…sebelum tu ana selalu wat solat istikhoroh tiap-tiap malam 7 malam berturut-turut..ana wat sampai 40 rakaat sampai ana penat ana tertidur..Allah Maha Penyayang Allah tunjuk pada ana..Alhamdulillah pilihan mak ana dan ana juga tak salah sampai sekarang ana bahagia ngan zaujah ana tu..ana bersyukur..”Safwan tersenyum penuh kebanggaan mengakhiri ceritanya.

“hah, 40 rakaat.. errggh!? Zaim tercengang.

“yap mesti 40 rakaat, itu usaha kita untuk minta tolong ngan Allah, apa-apa pon kita buat mesti kena tanya Allah dulu, bertawajjuh pada Allah dan bertawakkal. Kita lelaki tak salah mencuba untuk menyunting seseorang gadis yang kita berkenan dah jadi adat kita lelaki yang kena mulakan dulu tapi dengan cara yang baik, itu pon usaha kita, kalo si gadis itu tidak bersetuju dia pon kena tolak dengan cara yang baik juga, inilah toleransi dan akhlak yang dianjurkan Islam.

“ehm kalo dia setuju..hihi? Zaim cuba menyerikan suasana.

“kalo dia setuju enta kena sediakan duit paling sikit 20 ribu ringgit, kalo tak cukup pi wat loan kerajaan jangan pi tempat Ah long plak..haha” usik Safwan sambil tergelak.

*

*

*

Apa ukuran antara aku dan dia, ingin ku cari persamaan..adakah kebahagiaan itu terletak pada persamaan…kalo aku dan dia berbeza adakah di situ kebahgiaan..terlalu dangkal kalo itu menjadi ukuran…antara cinta Adam dan Hawa..kisah cinta Zulaikha dan Yusof..dalam luhur keperibadian Nabi Muhammad..dan saat sunyi aku bermonolog..semua itu untuk mencari sebuah kepastian…ingin menggapai kebahgiaan..di di dunia yang sementara ini..apa mungkin membantu aku untuk mencapai kebahgiaan hakiki di sana nanti..kasih sayang yang membawa aku ke syurga..insan kerdil seperti aku..apa mungkin..menanti sebuh kepastian...aku pasrah.. aku akur namun tetap bersyukur..


p/s: Moga Dapat Manfaat Dari Tulisan Yang Daif Ini

14 comments:

  1. salam...hebat laa org yg benar2 yakin dgn jodohnya...solat istikharah 40 rakaat...uish...kena cuba nih...ustzah istikharah jrg skali...sbbnya dlm membuat kputusan Allah dh bg ptunjuk awal2 lgi...alhamdulillah, ni lah kelebihan yg Allah bgi...cume tang bab jodoh ni je yg ustzah xnmpk2 smpai skrg...tpi xbermakna ustzah berptus asa...insya'Allah dgn keyakinan kpd Allah, Allah akan ketemukan jua...bgitu juga ngn cikgu...insya'Allah,mudah2an...

    ReplyDelete
  2. Salam ya ustaz..
    alahai.. habis dah ker?
    macam ada lagi je sambungannya.. hehehe..

    ape2 pun memang menarik cite ni.. (^__^)

    orang yang soleh pasti untuk yang solehah.. insya-Allah..

    ReplyDelete
  3. huhu..

    nukilan yg lahir dari hati yg tulus ikhlas...

    ni klu buat drama bersiri kat TV ni bape minggu la rase tayangannye..

    ReplyDelete
  4. To ustazah dyLLa :
    Wksalam ustazah..
    Ehm 40rakaat tu ikut kemampuan kita..Hamba Allah yg sy citer tu memang kuat imanya n memang betul dia wat..sy pon tak mampu nak wat sebnyak tu..kalo tak mampu wat banyak wat le setakat mampu..bab kata 'kalo tak mampu semua jgn tinggal semua'..hihi

    InsyaAllah ade le tu takdir pertemuan untuk ustazah..ehm untk sy juga..doa2 insyaAllah..
    (^_^)

    ReplyDelete
  5. To Faarihin :
    Wksalam ustazah eh silap Cik Faa..hihi
    Ehm kalo ikutkan drafnya panjang lg kisah ni sp ke jinjang pelamin..chee wahh!
    Tapi...tak leh la bg sume nanti tak laku lak bukunya..hikhik

    Timo kasih bg pujian citer yg xde ape2 tu..
    Err tp Solehkah Aku untuk Si Solehah Itu..(^_^)

    ReplyDelete
  6. To inas :
    Ehm cam tau tau je inas ni..hihi
    Kalo wat drama rasanya panjang cikit dr Nur Kasih..
    Eh Nur Kasih dh bis daa..huhu

    ReplyDelete
  7. salam ya ostat..

    hehehe.. wah.. buat novel eh.. smoga maju jaya la yer.. bila dah ada kat pasaran jangan lupe bg tau saya yer.. tapi saya nak novel free.. hehehee.. bolehkan.. (^__^)

    ReplyDelete
  8. Assalamu'alaikum WBT. Subhanallah.. bagusnya Ustaz Safwan. Kuat betul firasat jodoh dia. Rasanya hendak mencuba istiqarah sebanyak 40 rakaat, tapi semampu yang bisa sahaja.

    Em selalunya, setiap apa yang kita fikirkan dan lakukan, semuanya datang bersama percaturan dari Allah SWT. Dia yang mendetikkan hati kita pada sebarang keyakinan. Wallahu'alam~

    ReplyDelete
  9. To FAarihin :
    Wksalam ya ustazah..eh eh..
    Ehm bole kalo nk free tp tlg la jd tukang promote nanti yer..hihi

    ReplyDelete
  10. To Aisya Humaira :
    Waalaikumussalam...ehm cubala cikgu setakat yg mampu..sy pon xleh nk wat camtu..huhu

    Mmm selalu kita dengar org sebut 'apa yg baik datngnya dari Allah dan yg buruk dr kelemahan sy sendiri'...kelemahan kita tula yg kita sentiasa pohon petunjuk Allah..
    Allahu'alam bi sowab~

    ReplyDelete
  11. salam..

    huhuhu.. nak promote2 leh aje.. no hal. hehehe.. yg pntg dpt buku free.. hehehe.. (^__^)


    p/s: tempat sy semakin mendung gara2 ust dok nyanyi tad.. hahaha.. =P

    ReplyDelete
  12. salam sobat
    menarik ceritanya
    kita yakin bahwa ALLAH SWT memberikan yang baik untuk orang baik pula,yang sholeh untuk yang sholeha.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Salamullahi 'alaikum warahmatuhu wa barokatuh.

    "..perempuan2 yang baik untuk laki2 yang baik, dan laki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik.."
    -Surah an-Nur:26-

    Sesungguhnya Allah telah berfirman di dalam Al-Quran buat renungan kita bersama.

    Ya, solehkah kita, jika inginkan yang solehah? dan solehahkah kita, jika inginkan yang soleh? Semuanya terletak pada percaturan Allah Taala. Yang penting, kita perlu sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.

    Perkongsian cerita yang agak menarik, ditambah dengan sedikit unsur-unsur Islamik. Moga usaha dakwah dapat diteruskan sehingga ke 'titisan darah' yang terakhir.

    "Hai orang2 yang beriman, mintalah pertolongan dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar."
    -Surah al-Baqarah:153-

    Mohonlah pada Allah Taala.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete

Boleh di Baca juga

Related Posts with Thumbnails